Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler
The Witcher 3: Wild Hunt

The Witcher 3: Wild Hunt får blandet ansigtsløft på PS5, Xbox Series og PC

Vi deler vores tanker om den nyeste opdatering, som kan downloades lige nu.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

I dag kommer den nærmest sagnomspundne current-gen opdatering til The Witcher 3: Wild Hunt. Det var et projekt der startede for lang, lang tid siden, og dengang var udviklingsansvaret faktisk placeret hos Saber Interactive, ikke CD Projekt RED.

Hvad der dernæst fulgte ved vi ikke forfærdelig meget om, men på et tidspunkt, tilsyneladende efter en tilstrækkelig mængde interne forsinkelser, valgte CD Projekt RED at fratage Saber ansvaret, og startede så forfra internt. Det er den opdatering der i skrivende stund ruller ud til at alle ejere af spillet tværs af PlayStation 5, Xbox Series og PC.

Så hvad er det præcis opdateringen består af? Jo, vi har allerede udgivet en ret bred nyhed med de samlede patch notes, som du også kan finde her, men i brede træk så består opdateringen af følgende:


  • Et hav af tekniske opgraderinger fordelt ind i forskellige grafiske modes, der blandt andet tilføjer mere til den allerede eksisterende 60fps-indstilling, Ray Tracing, bedre draw distance, forbedrede screen space reflections og meget, meget mere.

  • En ny Photo Mode

  • Cross-progression tværs over samtlige platforme ved hjælp af GOG

  • Nye kameraindstillinger

  • Forbedrede menuer og Quick Sign-muligheder

  • Ekstra indhold baseret på Netflix-serien

  • Haptisk feedback på PS5 via DualSense

  • Forkortede loading-tider

Dette er en annonce:

Det er en lidt grov opsummering, men ideen er at dette er lidt mere end en traditionel "current-gen" opdatering i den forstand at der både er rettelser til det originale indhold, nyt indhold og centrale forbedringer af den eksisterende oplevelse.

The Witcher 3: Wild Hunt

Der er mere specifikt en Ray Tracing Mode, som kun knapt kan fastholde de 30fps på PS5 og Xbox Series, hvoraf Series X var den konsol vi primært testede på. Der er naturligvis flottere skygger, mere realistisk belysning og langt flere mennesker på gaden i en by som eksempelvis Novigrad, men billedehastigheden er mildest talt ujævn, og stort set samtlige her på kontoret er ret færdige med 30fps generelt. Performance Mode sigter efter 60fps ved at kappe nogle af de her grafiske features fra, og det er uden tvivl den indstilling man bør spille i.

Spillet er en hel del flottere, ingen tvivl om det. Selv på Performance er der bedre draw distance, flottere teksturer, sprødere og mere definerbare skygger og skarpere karaktermodeller hele vejen rundt, og er meget, meget bedre end den eksisterende performance patch, der allerede eksisterede. Det er faktisk et genbesøg værd.

Dette er en annonce:

Men vi bliver nok også nødt til at sige her, at vi stødte på langt, langt flere tekniske knaster end vi havde regnet med. Det er dog værd at pointere med en disclaimer her, at reaktionerne tværs over forskellige medier lader til at være vidt, vidt forskellige. Nogle hylder det her som den ultimative udgave af spillet, hvorimod andre lader til at have oplevet noget der ligner det vi har oplevet.

Metro lader til at have haft en direkte forfærdelig oplevelse med missioner der ikke har ville starte, karakterer der er klippet ind og ud af deres omgivelser og nærmest værre end det. Vi har ikke oplevet det i samme udstrækning, det skal vi måske skynde os at sige, og nu hvor I vil spille fra i dag, så er det ikke sikkert at I oplever det på samme måde. Det er trods alt meningen at der skal rulle flere fixes ud inde længe - måske allerede når I læser det her.

Men nu hvor vi har de her erfaringer med CD Projekt RED, så er det altså værd at udtrykke en ret central frustration, at se tekniske fejl og mangler vende tilbage i et spil der stort set var fri fra dem, og fordi det er en gratis opdatering, så er der nok mange der får de her fejl og mangler serveret, om de vil have dem eller ej.

The Witcher 3: Wild Hunt

Vi har oplevet overraskende mange crashes, lettere flyvsk fysik og særligt den fejl Metro også omtaler hvor Geralts hår blæses igennem indendøre. Igen; én ting var at Cyberpunk 2077 blev serveret i den tilstand det gjorde fra start af, men her snakker vi om et spil der rent teknisk fungerede, og som nu tvinges tilbage til et stadie hvor vi igen skal vente på afgørende opdateringer og rettelser. Det skal dog siges at andre medier har tilsyneladende haft en bedre tur igennem den her verden, så lad det stå skrevet at I må danne jer jeres egne indtryk. Jeg oplevede langt flere tekniske fejl end jeg troede var muligt.

Tag dog ikke fejl; det der er her er super fedt, den nye mission i Velen der giver dig adgang til rustninger, sværd og andet gøjl fra Netflix-serien fungerer fint, de nye menuer giver et langt mere direkte overblik over hvad der gør hvad, det nye Quick Sign-system gør det lettere at skifte og kaste besværgelser i kamp, og at spille i 60fps er bare bedre - på alle måder. The Witcher 3: Wild Hunt, samt de to fantastiske udvidelser, forbliver et af de stærkeste RPG'er nogensinde, og det ændrer sig ikke her. Tvært imod. Og ja, denne opdatering er gratis. Men det er trods alt værd at nævne, at spillet nu synes at være på mere teknisk gyngende grund end før.

Kort opsummeret? Okay, CD Projekt RED skulle måske have givet sig selv tiden til at sikre at spillet ikke blev bragt i en værre teknisk tilstand end det var i før.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold