
Der var engang hvor det meste af det danske land blev velsignet med muligheden for at se Sky Channel, hvor der i kølvandet fulgte glimrende udsendelser såsom Fun Factory med. Det var netop dette program der første gang kastede massevis af Transformers-afsnit på nethinden af unge fans og serien var fascinerende, da den var til børn og unge, men serien var ikke nødvendigvis barnlig. Serien handlede om kampen mellem de barmhjertige Autobots og de ondsindede Decepticons, som langt fra deres planet Cybertron, udkæmpede en kamp på en fjern planet; Jorden. Samtlige af disse robotter kan veksle mellem en robot-tilstand og en sekundær tilstand, hvor alle har hver deres unikke bil, fly, båd etc., som de kan forvandle sig til - deraf navnet Transformers. Transformers blev for nyligt genoplivet i serien Transformers Armada og det er denne redesignede og mere tidssvarende serie at denne PS2-titel bygger på.
Spillet bliver udviklet af Melbourne House, en af Ataris mange udviklere, og har til huse "down under", som deres navn ganske vel antyder. På en af Gamereactors fik vi en snak med et par spiljournalister fra Australien som kunne berette, at Transformers bliver hypet i stor stil, eftersom kontinentet tidligere kun har brystet sig med mere beskedne titler. Det virker dog allerede nu som, at australierne kan andet end smide rejer på grillen og jagte krokodiller, da dette spil har nogle ganske lovende fremtidsudsigter hvad angår både grafik og gameplay.
Historiemæssigt fortsætter spillet den kontinuerlige kamp mellem de to robotfaktioner og tager sit udgangspunkt på planeten Cybertron. Der går dog ikke længe før robotterne atter er tilbage på jorden i en duellerende søgen efter de sagnomspundne minicons, som er en ny type robotter i forhold til den originale historie. Minicons er meget sigende robotter i ministørrelse, som dog tillader både autobots og decepticons at opgradere våben og rustning ved, at integrere disse minicons i deres egne systemer - bedre våben betyder selvsagt mere magt og hver side har deres incitament til at finde disse minicons. Startskuddet til et 3d-actioneventyr er hermed affyret og spilleren kan vælge mellem tre autobots til at tage kampen op med de magtbegærlige decepticons og deres nådesløse leder Megatron. Udvalget består af Red Alert, Hot Shot og Optimus Prime, hvor sidstnævnte er den absolut mest kendte af alle transformers. Optimus Prime er autobot-sidens frygtløse leder, som genkendes med det samme med sine røde og blå farver, og evne til at forvandle sig til en hårdfør lastbil.
Banerne er akkompagneret af en række mellemsekvenser som sætter scenen for det videre handlingsforløb, i starten fungerer de ligeledes som en slags tutorials der flydende sætter spilleren i gang med eventyret. Banerne består af store miljøer der tillader en at strejfe frit omkring i sin søgen efter minicons og kamp mod fjendtlige robotter. Ved store afstande er det tillige praktisk at kunne forvandle sig til et køretøj og derved hurtig overvinde de store områder uden at skulle løbe i en evighed. Banen færdiggøres ved at indsamle alle minicons på banen og der er tillige mulighed for at indsamle de såkaldte datacons, som i den rette mængde åbner for nye ting i hovedmenuen såsom gallerier og filmklip. Til at starte med er man kun bevæbnet med den klassiske blaster-pistol, men senere hen tillader minicon-opgraderingerne en at affyre missiler, have bedre rustning osv. Banerne er fyldt med fjender der gør livet lidt sværere for vores robot-helt og undervejs er der waypoints, powerups og små puzzles - alt hvad vi forventer og holder af ved genren. Kaster man ydermere et par store boss-robotter ind i arenaen er der lagt op til en udfordrende oplevelser med atmosfæren fra den klassiske tegnefilm.
Personlig har jeg altid været stor fan af Transformers, så at få lov til at styre Optimus Prime og resten af slænget på egen hånd er i sig selv en herlig ting, men spillet ser generelt ud til at have potentiale - selv vis man ser bort fra den attraktive licens. Den kode vi havde fat i havde en del tekniske mangler og problemer, men spillet er dog også et par måneder fra udgivelse og elementerne finpudses altid i de sidste kritiske måneder. Spillet transformerer sin vej til butikkerne i maj måned og indtil da må vi væbne os med tålmodighed. "Autobots, transform and roll out!"