Dansk
Gamereactor
artikler
Unreal Championship

Unreal Championship

Efter supersuccesen Unreal Tournament har Digital Extremes kastet sig over powerdyret Xbox.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Der bliver snakket meget om opfølgerne til deathmatch succeen Unreal Tournament og singleplayer-eventyret Unreal lige nu. Der snakkes om hvordan Digital Extremes og Epic vil sætte ny standard, tage det definitive skridt væk fra al konkurrence og så videre. At teamet bag disse mesterværker også færdiggør en Xbox-eksklusiv stortitel i samme univers i disse dage, er ikke lige så klart. Det spil som egentlig først tog form af de tre spil og egentlig har været grunden til det meget omtalte Unreal Tournament 2003, er ligesom havnet i baggrunden. Lige efter PlayStation 2-konverteringen af Unreal Tournament blev klar hørte Epic og Digital Extremes om Microsofts kommende Xbox og vidste præcis hvad de ville med den nye konsol. Et spil som udnytter maskinens bredbånds opkobling og overfører multiplayerspillet til tv-apparatet selvfølgelig. Nu står Unreal Championship endelig for døren og nysgerrige som få tog vi til Digital Extremes i Canada for at se om man har lykkedes med at opfylde intensionerne.

HQ

Online med Unreal

Spiludviklerens timing kunne dårligt være bedre. Tanken har hele tiden været at skabe et konsolbaseret onlinespil og ikke bare konvertere et PC-spil, og Microsofts lancering af onlinetjenesten Live falder præcis sammen med releasen af dette spil. Unreal Championship bliver stort set flagskibet for Live og det første spil, som virkelig bruger de muligheder som ligger i tjenesten. Da jeg prøver Unreal Championship i Canada mod Microsofts bugtester over onlinetjenesten, bliver jeg overasket hvor lettilgængeligt det hele er samtidig med at funktionerne er lige så komplekse som i hvilket som helst online-baseret PC-spil. Efter nogle enkle tryk på knapperne i menuerne er jeg koblet op på en server, fundet nogle passende modstandere og begyndt at kæmpe for livet. På et senere tidspunkt kommer man også til at kunne hente filer hjem, som baner, mods og karakterer. Digital Extremes talsmand James Schmalz forklarer, at det er vigtigt at udnytte opkoblingen så spillets livslængde forlænges og lade brugerne selv udvikle det, præcis som i husets tidligere PC-titler. Xbox er som skåret til Digital Extermes målsætning. Alt findes der, netværkskort og harddisk. Det eneste som kræves er at brugerne har bredbåndsopkobling (Live understøtter ikke modem) og betaler omkring 500 kronor for softwaren, en sum som også inkluderer Microsoft Voice Communicator og et års gratis Live-medlemskab.

Samtidig som Digital Extremes fokus ligger på onlinespil, har man villet fange følelsen af multiplayerspil og deathmatch sport for den som spiller alene. Foruden at Unreal Championship er fyldt til bristepunktet med stemning og udfordring, har man inkluderet smarte kunstige karakterer, som simulerer de virkelige spillere på bedste vis. Figurerne er først og fremmest programmerede til at fungere godt i gruppe, og sammenlagt indeholder spillet 48 forskellige sådanne, som har unikke spilstile. Medens visse er mere aggressive og "vovehals-agtige" er andre mere eftertænksomme og foretrækker at spille defensivt. Trods forudbestemte egenskaber udvikles disse dog i takt med dig selv, omtrent som ved rollespil. Når du og dine holdkammerater har kæmpet godt belønnes i med penge og opgraderet statistik, hvilket gør Unreal Championship sjovt at spille i længere tid, og præcis som i traditionelle sportspil fra EA såsom FIFA 2002 og NHL 2002 kan du købe, bytte og sælge dine karakterer. Personligt er jeg overbevist om at indslag som disse vil gøre Unreal Championship lige så sjovt at spille alene som at koble sig på Microsofts bredbåndstjeneste.

En sport at dræbe

Dette er en annonce:

Præcis som Unreal Tournament 2003 udgøres det væsentligste indehold af perioder med tydelige sportsinfluenser. Spiludviklerens stolthed og mest originale deathmatch form hedder derfor Bombing Run. Med en bold og hvert sit målbur kæmper to hold mod hinanden i noget, som mest ligner det klassiske spil Speedball, hvor det gælder om at spille bolden til hinanden og lave mål hos modstanderne. Blandt andre potentielle klassikere i spillet hører Double Domination, hvor dit hold skal overtage to baser og få point ved at holde disse gennem et stykke tid. Udover disse genfindes mere gennemprøvede typer som Capture the Flag, Team Death Match og den sædvanlige Death Match. Men i det store hele har Digital Extremes ikke villet udvide indholdet for meget, men snarere koncentreret sig om færre, men mere gennemtænkte deathmatch typer og gerne sådanne, som ligger på grænser mellem sports- og deathmatch-spil. Spiludvikleren mener, at spiltypen skal tage genren et skridt længere og være det åbenlyse valg for fremtidens first person shooter. At Digital Extremes tror meget på denne trend er tydelig. Smag bare på navnet Unreal Tournament 2003 og Unreal Championship, to spil med ironisk sportslige undertitler.

Epic har som vanligt lavet grundlaget for spillet, men det er Digital Extremes kreativitet, fantasi og videreudvikling som har gjort Unreal Championship til hvad det er i dag. Foruden de nyskabende spilmomenter og sportslige tiltag har udviklerne fundet helt nye tiltag, som skal forsøge at gøre dette konsol-spil lige så tiltalende som hardcore PC-spil såsom Quake 3 og Unreal Tournament. Man har f.eks. inkluderet forskellige mods allerede fra starten og en række finurlige våben med sekundere funktioner. Som en variant af Quake-spillenes Quad Damage er der desuden en adrenalin funktion som lader dig få nye færdigheder. Ved at samle adrenalin piller rundt omkring på banen eller skyde tilstrækkeligt mange modstandere, fyldes din måler og giver dig muligheden for at vælge mellem forskellige bonuskræfter, som selvfølgelig varer i et begrænset tidsrum.

Ser meget lovende ud

Da jeg spurgte programmøren Steve Sinclair om ulemper og eventuelle begrænsninger som Xbox’en indeholder beretter han om den forholdsvis lille hukommelse. I stedet for at kunne fyre den af og udvikle et spil med PC som platform med masser af RAM-hukommelse, har boksens 64MB memory tvunget Digital Extremes til omprioriteringer og krævende tekstur komprimering. Resultatet er dog forbavsende godt. På de fleste af de ca. 10 baner jeg prøvede var detaljerigdommen fantastisk og frameraten ligeså. Med TV’et delt mellem fire spillere bliver det en anelse værre, men langt fra dårligt. Desuden er arenaerne præcis så varierede som jeg havde håbet på, og lyseffekterne fra såvel våben som lyskilder imponerer. Epics modificerede Unreal-motor arbejder med dynamisk grafik og et helt nyt skeletsystem som giver karaktererne mere livlighed end vanligt. Blandt andet påvirkes de af miljøet omkring sig når de bliver skudt ned og dermed er intet dødsfald lig andre.

Dette er en annonce:

Det har været stressende for Digital Extremes at gøre spillet færdigt inden den Amerikanske lancering af Live. Den seneste tid har man haft projektet til op over begge ører og faktisk prioriteret dette projekt før Unreal Tournament 2003 som Epic blev tvunget til at gøre færdigt på egen hånd. Af mine indtryk efter en dags strækmarch i Unreal Championship synes det at være mødet værd. Den vigtigste tanke med spillet er at overføre multiplayerspil til TV-sofaen og nyskabe efter lang tids stilstand i genren, og det virker godt realiseret. Det definitive svar får du i vort næste nummer, hvor vi anmelder Unreal Championship.

Relaterede tekster

Unreal ChampionshipScore

Unreal Championship

ANMELDELSE. Skrevet af Jonte Leijonberg

Epics sportsorienterede frag-fest lander på Xbox og viser sig at være strømlinet og meget lækkert.

Epic starter nyt underselskab op

Epic starter nyt underselskab op

NYHED. Skrevet af Jakob Møller

EPIC, det amerikanske firma bag Unreal II til PC og Unreal Championship til Xbox har netop annonceret at de har startet et lille nyt underselskab op, og navnet på den lille ny er Scion.

Unreal Championship får patch?

Unreal Championship får patch?

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Digital Extremes har netop luftet tanker om at udsende et patch til Unreal Championship, der skulle rette op på problemer med et par våben, grænser på banerne og den til tider haltende frame-rate. Vi har detaljerne indenfor.

Unreal Championship – seneste screens

Unreal Championship – seneste screens

NYHED. Skrevet af Thomas Tanggaard

En af de største satsninger på Xbox, må uden tvivl være Infogrames Unreal Championship. Spillet der bruger Xbox Live til fulde, skal være spydspidsen i kampen om online kunderne, og med det spil de har skruet sammen tror vi godt det kan lade sig gøre.

Xbox Live -  Microsoft melder ud

Xbox Live - Microsoft melder ud

NYHED. Skrevet af Thomas Tanggaard

Fans behøver ikke at vente så længe endnu. Microsoft har nemlig meldt ud, at man fra november kan komme online med sin Xbox, og derved more sig i selskab med venner og fjender over f.eks. et slag Unreal Championship eller MechAssault. Vi har detaljerne.

E3: Unreal Championship

E3: Unreal Championship

ARTIKEL. Skrevet af Henrik Hansen

Vi sendte James Schmalz fra Digital Extremes en lille bunke spørgsmål angående Unreal Championship, og her bringer vi hans skoldhede svar.



Indlæser mere indhold