Der er masser af tydelige tegn på, at Nintendo i øjeblikket forbereder sig på lanceringen af Switch 2. Det mest åbenlyse er måske det, jeg har nævnt flere gange før, nemlig at de store spillanceringer glimrer ved deres fravær. Ikke for at fornærme Paper Mario 2: The Thousand Year Door remaster-versionen og det kommende Princess Peach: Showtime!, men de er bestemt ikke lig med et nyt Animal Crossing-, Mario Kart-, 3D Mario-platforms- eller Smash Bros.-spil.
Alt tyder på, at Nintendo gemmer deres tunge artilleri, mens de fortsætter med at lade, som om de slet ikke har noget nyt på vej. Men der er også et par andre ret konkrete tegn på, at noget er i støbeskeen. Et af de bedste er, at Bloombergs førende teknologijournalist for nylig påpegede, at leveringsdata for skærme viser, at Nintendo er i gang med at bygge ti millioner enheder af... noget, der kræver skærme, og som ikke er en eksisterende Switch-model. Øh, hvad mon det kan være?
Men det måske bedste og mest konkrete tegn på, hvad Nintendo har i støbeskeen, kommer fra 2024's GDC State of the Game Industry-undersøgelsen, som blev besvaret af over 3000 spiludviklere. Det interessante her er, at 8% af dem siger, at de udvikler spil til den næste Nintendo-konsol. Om du kender til spilbranchen, så ved du, at ingen er så nøjagtige med at holde hemmeligheder som Nintendo, og det er selvfølgelig strengt forbudt at tale om det. Alligevel siges det, at omkring 250 personer arbejder på Switch 2-spil (som konsollen sandsynligvis ikke kommer til at hedde), men jeg tror, at vi alle kan blive enige om, at det reelle antal nok er højere, fordi nogle mennesker nok alligevel vælger at holde det, de laver, hemmeligt i overensstemmelse med den aftale, de har underskrevet med Nintendo.
Der er andre tegn, lige fra de helt små som at Atlus, der ikke udgiver hverken Persona 3 Reload eller Metaphor: ReFantazio til Switch på trods af, at det passer perfekt til publikummet, og sandsynligvis gemmer det til den næste konsol, til de lidt større (Smash Bros-skaberen Masahiro Sakurai lukker sin populære og elskede YouTube-kanal i år, et tydeligt tegn på, at han nu vil udvikle noget stort), og de helt store også (Microsoft vil udgive Call of Duty til Switch, på trods af at det er indlysende, at konsollen ikke kan håndtere det med hensyn til ydeevne).
Det bliver simpelthen sværere og sværere for Nintendo at lade som om at intet er under opsejling, mens Switch-salget efter næsten syv vilde år faktisk er begyndt at dykke en smule. Det er kort sagt på høje tid, og jeg tror, at enheden vil blive annonceret og udgivet tættere på hinanden, end vi er vant til. Nintendo plejer at præsentere ny hardware ret tidligt, men bare fordi det plejer at være sådan, betyder det ikke, at det behøver at være sådan. Hvis jeg skulle gætte, tror jeg, at vi har den nye konsol på markedet inden for seks måneder. Det er i øvrigt ikke noget vildt bet.
Hvad kan vi så forvente? Sidste gang jeg skrev om dette, spekulerede jeg i, at Nintendo ville gå tilbage til LCD igen i stedet for at fortsætte med OLED. En skuffelse for mange, men det er længe siden, Nintendo har investeret i at være på forkant med komponenter, og prisen er meget vigtig for dem. Derudover giver det mulighed for at udgive en opdateret version senere med OLED. Og det ser ud til, at jeg har ret, for Bloomberg skriver, at Switch 2 får en skærm på otte tommer (Switch havde en skærm på 6,2 tommer, og OLED havde syv tommer). Den kan ikke blive meget større end det, hvis den skal kaldes bærbar. Og... præcis som jeg troede, bliver det LCD.
Nvidia forventes at fortsætte med at fremstille grafikkomponenterne på vegne af Nintendo, men vi skal ikke forvente nogen mere voldsom ydeevne. Flere kilder har talt om en konsol, der er nogenlunde sammenlignelig med Playstation 4, senest RedGamingTech, og de seneste detaljerede oplysninger siger, at det er en konsol med en otte-kernet Cortex-A78AE-processor, ti streaming multiprocessorer (SM) og 8 gigabyte RAM.
Jeg ved, at mange føler sig dybt skuffede over dette resultat (hvis det altså er sandt), men helt ærligt, så er det helt på linje med Wii, Wii U og Switch i forhold til konkurrenterne. Nintendo laver ikke fotorealistiske spil og optimerer på en måde, som kun få andre kan matche. Hvis de kunne levere The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom på en Switch, så forestil dig, hvad de kunne gøre, hvis de havde hardware svarende til det, der gav os The Last of Us: Part II.
Endelig har der været flere rygter om, at den næste Switch-konsol vil have 512 gigabyte plads, hvilket er et stort skridt op fra Switch (32 gigabyte for den almindelige model og 64 gigabyte for OLED). Det er, hvad Xbox Series S har, og den konsol har et mere omfattende menusystem og betydeligt større spil. Chancerne er, at det for mange mennesker vil være mere end nok uden yderligere udvidelse.
Nintendos store problem lige nu er nok, hvordan de skal designe enheden, og hvad de skal kalde den. Traditionelt omdøber Nintendo sine konsoller hver gang, men Switch er et meget stærkt brand, som de nok ikke har lyst til at opgive endnu. På den anden side må man heller ikke falde i Wii U-fælden med en konsol, der ligner den så meget, at folk tror, det bare er en Wii-controller. Hvis jeg skulle vælge, ville det være sjovt, hvis de genoptog forbindelsen til deres historie med en Super Switch, men det sikreste ville alligevel være et helt nyt navn.