Dansk
Gamereactor
artikler
XDefiant

Vi kigger nærmere på XDefiants første sæson

Ubisoft tilføjer mere til et i forvejen solidt spil, men mangler fortsat at rette de mere kritiske fejl.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

XDefiant har ramt 11 millioner spillere. I disse dage er det selv efter sådan en milepæl ret svært at vurdere hvor succesfuld, og hvor sund et givent live service-spil egentlig er, men det er ret let at overbevise sig selv om, at Ubisoft for nu må være relativt tilfredse.

Men selvom at selve lanceringen naturligvis er et Everest i sig selv, så venter nu den egentlige udfordring, som er at vedligeholde kontinuerligt engagement og interesse i... ja, en evighed et eller andet sted. XDefiant har, ligesom så mange andre, en sæsonbaseret model, hvor der hver tredje måned (cirka) vil blive sparket gang i en ny sæson, der på den ene side tilføjer nyt indhold fra start af, men som også løbende vil introducere yderligere nye ting og sager som sæsonen skrider frem.

"Season 1", hedder denne første sjovt nok, og den eksemplificerer både hvad XDefiant virkelig allerede nagler den dag i dag, men mærkeligt nok minder den os også kun yderligere om hvor det er Ubisoft virkelig bør sætte ind. Okay, lad os lige gøre status.

Dette er en annonce:


  • En fraktion fra Rainbow Six: Siege tilføjes ved navn GSK

  • Et nyt Battle Pass der giver adgang til de tre nye våben

  • Capture the Flag som central ny mode med egen playlist

  • Et nyt map ved navn Clubhouse (også fra Siege) - nye maps ankommer hver måned

Der er også små såkaldte "quality-of-life" ændringer, der generelt set gør spillet lidt mere belønnende. Dine boosters tikker nu kun ned i en egentlig match, og ikke mens du bare hænger i menuen, du får vitterligt fordoblet din Match XP fra 1000 til 2000, og der er nu langt flere ranks per våben, som sikrer at du hurtigere får nye attachments. Som regel skruer live service-titler ned for spillernes progression efter lanceringen, men her gør Ubisoft så det modsatte, og det bifalder jeg naturligvis.

Capture the Flag passer ligeledes ganske glimrende til XDefiants eklektiske mix af relativt lav TTK og hurtige bevægelsesmønstre. Det er hurtig action, hvor der både er mulighed for at spille solo ofte, samtidig med at egentlig teamplay belønnes. Desuden er de eksisterende maps blevet tilpasset ret så fint, og de er lidt mere lineære her, som gør det lettere at spille mere forsigtigt.

Den nye fraktion fungerer desuden fint, selvom at det fortsat er decideret absurd, at de ikke ankommer oplåst for alle spillere fra starten af. Jo, du kan låse op for dem uden alt for meget besvær in-game, men den her Suicide Squad-agtige tilgang til ret centralt nyt indhold bør ændres fremadrettet.

Dette er en annonce:
XDefiant

XDefiants primære problem er ikke kerne-gameplay, heller ej er det indholdsmængde, så at der kommer mere variation i form af maps, modes og fraktioner er uden tvivl fint, men løser heller ikke den egentlige udfordring. Nej, problemet er progression, og selvom at der nu er flere ranks, og mere XP, så er spillet stadig ikke belønnende nok, både med og uden Battle Pass. Kosmetiske unlocks kommer stadig for langsomt, og progressionssystemerne for attachments er fortsat for ujævn. Det er her Ubisoft bør sætte ind, og det er her at spillet halter bagefter - Season 1 gør intet for at fikse det her.

Der er dog stadig masser af grunde til at kaste sig frådende over en så veltunet arena shooter her, og argumenter om at spillets langsigtede helbred direkte kræver en helt anderledes gameplay-model, såsom Battle Royale, synes relativt uvedkommende for de over 11 millioner spillere der, indtil videre, har checket det ud. Om hvorvidt denne sæsonbaserede model, og de ujævne progressionssystemer så i sidste får en effekt på spillets vækstpotentiale, ja det bliver interessant at følge.

Relaterede tekster

XDefiantScore

XDefiant

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Til trods for at spillet virkelig mangler et gratis Battle Pass, så er det her kommet virkelig godt fra start af.



Indlæser mere indhold