Dansk
Gamereactor
artikler
Counter-Strike 2

Vi kommer med en foreløbig dom over Counter-Strike 2

CS2 - en anmeldelse af et spil der er blevet udgivet 4 gange før.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Vi gør opmærksom på at Counter-Strike 2 kommer til at ændre sig meget med årene, men denne anmeldelse eksisterer for at give et snapshot af situationen ved lanceringen, og at tage temperaturen på Valves filosofi omkring den her afgørende lancering.

Så skete det. Onsdag den 28.09.2023 lukkede Valve deres Counter-Strike: Global offensive servere ned, en efter en. Som møl der drages mod flammen og uundgåeligt brænder op havde denne iteration af Counter-Strike mødt sit endeligt, og langsomt brændte de sidste spor op efter over 10 års esportshistorie - i øvrigt samtidig mens der blev afholdt Playoffs i ESL Pro League og gruppespil i CCT Online-turneringen, hvilket medførte forsinkelse og udskydelse af kampene. Og det var så det. Ikke mere. Ikke andet. Et par tweets, et par Facebook-opslag, og så var Counter-Strike: Global Offensive dødt. Man kan ikke længere spille det (medmindre man går ind lige og laver nogle sjove indstillinger) og turneringerne er begyndt at melde ud, hvilke der fortsætter året ud i CSGO og hvilke der vil med på det nye Counter-Strike 2.

Counter-Strike 2
CS2 - en ny begyndelse

Counter-Strike har eksisteret i forskellige iterationer siden 1999. Det er en af hvis ikke den største First- person-shooter titel indenfor esport og som har eksisteret i over 20 år. Fra Valve, spilproducenten selv, lyder det blandt andet at "Counter-Strike 2 is the largest technical leap forward in Counter-Strike's history, supporting new features today and updates for years to come," og som alle andre reklamer, så lyder det jo helt fantastisk. Men her, anno 2023, hvad har spillet så at byde på?

Dette er en annonce:

Faktum er at i det taktisk spil, så er kommunikation og in-game-leading essentielt. Det vægtes højere end de rent mekaniske evner såsom reflekser, hurtighed og bevægelse i spillet. Det er ofte de evner der vinder kampene på højere niveauer end spillernes enkelte evner. Det betyder at man altid vil have et spil hvor holdet skal fungere rent socialt, taktisk og så skal hvert holdmedlem også kunne præstere rent individuelt. Og det gør spillet væsentligt mere udfordrende, fordi til forskel som Overwatch2, Valorant og Fortnite, er det langt sværere at lave teamkill, bruge smarte features og ekstra våben, eller på nogen måde ændre udfaldet af runderne og kampene med andet end godt gedigent håndværk i form af planlægning, strategi og forberedelse.

Hvis jeg vil have noget hurtigt og meget tilfældigt kan jeg deltage i de forskellige Battle Royal-spil hvor det er en mod en, og man konstant bliver skudt på fra alle vinkler, eller superhelte-lignende titler, hvor en enkelt brug af specielle evner kan vende hele spillet på hovedet. Den slags sker ikke i Counter-Strike. Og det bibeholder CS2. Det er et spil for dem der ønsker at beherske alt i et spil. Og som der blev sagt på Blast Premier, en af millionturneringerne der blev afholdt i Royal Arena: "THIS IS NOT A GAME. THIS IS LIFE". Det er på sin vis rammende, da både den forberedelse, planlægning af plan A, B, C til Å, genkendelse af forskellige situationer, samt hukommelse af alle tips og tricks på hver bane der bliver spillet: Det kan direkte konverteres til hvordan livet kan leves - dog uden våben, knive og bomber, heldigvis også for det.

Okay, så har vi vist rost Counter-Strike som fænomen nok. Hvad gør Counter-Strike 2 så med den her arv?

Indenfor selve spillet er der sket en del. Det er blevet et 2023-spil, og det kan ses på rigtig mange parametre. De reelle forskelle mellem CS2 og CSGO er blevet beskrevet til hudløshed på nettet og jeg linker her en af de bedre gennemgange. Men da vi her i Danmark er så heldige at være i besiddelse af nogle af de største begavelser indenfor Counter-Strike, har jeg valgt at vende mig mod en af eksperterne, Dennis "VNG" Vang.

Counter-Strike 2
Dennis "VNG" Vang Tidligere træner for Astralis Talent, Stjernespiller i Source og CSGO, Foredragsholder, coach og Analyst igennem de sidste 8 år for de større danske tv-stationer og medier, og derudover også partner i Oldboys.gg, den største danske discord community i CS. // Astralis
Dette er en annonce:

Hvad er blevet gjort bedre i Counter-Strike 2 i forhold til Counter-Strike: Global Offensive?
"Det er egentlig en lang række små ting, som har gjort at spillet appellere bedre til de nye unge spillere, som forhåbentlig skal være fremtiden af Counter-strike. Man har sparket grafikken et trin højere op, tilføjet en række ingame tips (blandt andet stjerner på hvert våben i købemenuen, for at indikere sværhedgraden på det enkelte våben) som imødekommer de helt nye spillere og alligevel på samme tid, formår at holde fast i de grundlæggende ting fra CSGO. CS2 er som ny version suverænt den bedste, sammenlignet med andre versioner da de landede på markedet."

"Matchmaking delen, som er hjertet af spillet for især casual spillere, har fået et markant hak op af - endnu mere i fremtiden, hvis man skal tro jungletrommerne. Man har fået bedre overblik over rangeringer både lokalt og globalt, ens eget niveau (ELO) og hele processen med at starte en ny kamp er blevet langt mere professionel. Det ligner nu mere og mere det setup som folk kender fra professionelle kampe, hvor man vetoer de forskellige baner og taktisk starter det hele, inden man overhovedet kommer ind på banen."

Hvad er så værre i Counter-Strike 2 i forhold til Counter-Strike: Global Offensive?
"For især de bedste spillere i verden, så er der nogen tekniske aspekter som ikke helt spiller. Med fare for at tabe et par stykker i svinget, så handler det mest om tickrate - altså hvor ofte en server opdaterer hvad der sker. I CSGO foregik alle professionelle kampe på 128 tick servere, men i CS2 har Valve præsenteret et nyt koncept 'Subtick', som skulle opdatere i realtime. Serverne har dog stadig impact på en række ting, f.eks movement og hitregistration og de er nu låst til 64 tick. Det har her i starten givet en dårligere oplevelse på de punkter, men det bliver bedre og bedre for hver update.

Derudover mangler der understøttelse til dedikeret private servere og muligheden for at have en coach med på serveren, som man kunne før. Det virker dog mest til at være undervejs og ikke fravalgt fuldstændig.

Jeg er personligt heller ikke vildt imponeret over release, hvor de havde en unik mulighed for at skabe nyt content og gribe den hype som streamere, spillere og nyhedssites havde fanget. De formåede heller ikke at opdatere deres anticheat, som ellers kunne bruge en gevaldig overhaling - også her havde release været et skarpt tidspunkt at gøre det. Der er dog alt muligt grund til at tro at mere content, bedre anti-cheat og sæsoner i matchmaking er undervejs."

Counter-Strike 2
Valves Anticheat, som det betragtes af de fleste spillere

Er der noget der gør Counter-Strike 2 unikt i forhold til CSGO eller andre titler?
"Der er ikke så meget der gør CS2 unikt i forhold til CSGO - udover nogle ting listet herover, men der er en masse i forhold til andre FPS-titler, som nok også er grunden til at Counter-Strike er den ukronede FPS-konge.

Det er nemt at sætte sig ind i, både som spiller og som tilskuere. Dét har virkelig hjulpet i forhold til at gøre det populært for Hr og Fru Danmark - og selvfølgelig også hjulpet når de så installerede spillet for selv at prøve det. Samtidig har det en række elementer på et langt dybere plan, som gør det enorm komplekst at blive en af de bedste i verden. Man har i min optik fundet den perfekte balancegang mellem kompleksiteten og simpliciteten i Counter-strike serien."

Og hvad ser du som fremtiden for Counter-Strike 2?
"CS2 kommer på et rigtig godt tidspunkt, for hypen omkring CSGO virkede til at stagnere og kunne ikke nødvendigvis bæres alene af de store turneringer. Der skulle en anden form for opmærksomhed til, som CS2 kan stå for. Det kræver dog at de rent faktisk får bygget en reel hype for spillet, ved at udgive sæsoner i matchmaking, nye opereations med missioner til casual spillerne, nye skins og samtidig får trommet for det.

For en spiller, som har været igennem 4-5 versioner af Counter-Strike, så er jeg fortrøstnings fuld - fremtiden ser lys ud og vi er stadig på rette vej."

Vi siger tak til VNG og glæder os til at se ham både på serveren og i medierne med Counter-Strike 2. Men spørgsmålet er så, hvad er vores vurdering af spillet?

Counter-Strike 2
CS2 vs. CSGO!

Så hvor efterlader det os? Alle de spillere som strømmer til tænker; "Uh, et nyt spil", eller, "gad vide hvad der er nyt her", eller "hvorfor skulle jeg spille det her?"

Fordi Counter-Strike er stadig det gode gamle spil det altid har været. Det er stadig det samme gameplay, der er stadig de samme funktioner, og det er stadig et holdspil hvor man individuelt skal kunne skyde hoveder, men på holdplan skal kunne fungere som en enhed og kommunikere, samarbejde og indordne sig holdets mål. Der er flot nyt tøj på kejseren, men både kejseren og det nye tøj er gennemarbejdet. Javist, der er småfejl som man efter så mange år nok burde have fikset INDEN en lancering, men, som nogen af de gamle i communitiet siger; "CSGO var meget værre da det blev lanceret. Og det bliver forbedret, dag for dag."

Og den enormt store handel med skins (læs: ændrede modeller af våbene af rent kosmetisk natur, og ingen påvirkning på gameplay whatsoever) er blevet båret med over, hvilket er ret essentielt, da den massive handel med disse let løber op i flere millioner kroner om dagen, alene i Danmark.

Som et vartegn er der også blevet videreført en feature, som jeg især beundrer; Counter-Strike 2 kan spilles stort set fra enhver computer fra de sidste fem år. Det betyder at det er tilgængeligt selv for dem der ikke har 20.000 kroner til at købe en computer, der har lys i tilsvarende et diskotek i 70'erne. Selv på minimum requirements kan det spilles, og når man tænker på de massive requirements som nogen spiltitler har så er jeg personligt glad for at tilgængeligheden er der for alle.

Men er det her spil €20 værd? Ja, uden tvivl. For for de penge (som det koster for at få adgang til konkurrencedelen, den mere etablerede del af det her univers) plus en smule research, så har du et spil, der vil give dig underholdning, socialt samvær og spænding i hundredevis, hvis ikke tusindvis af timer. Det kræver ikke engang længere man har venner, for med de utallige Discord servere der er alene i Danmark, så kan man bare logge sig ind der, og pludselig har du flere hundrede venner - hvis du altså ikke skyder dem i nakken (personlig erfaring).

Så er der noget nyt i Counter-Strike 2? Nej, absolut ikke. Men det behøves der heller ikke at være. For de ændrede tekniske aspekter, den nye grafik og de ændrede bane- og våbenforhold er bare fyld. Det essentielle er det som Counter-Strike 2 altid har været, og tilsyneladende altid vil være langt langt ud i fremtiden; et holdspil hvor kommunikation og teamplay er essentielt. Og det er det som gør at Counter-Strike 2 vil forblive en top titel, og et anbefalelsesværdigt spil. Selv her i 2023 så grundet den ekstremt vanedannende handel med skins, den nærmest afhængigskabende spilform med teams og hold, og den konstant udviklende måde at spillet ændrer sig på, så er det her spil bare 10 ud af 10. Det er ikke fordi det er Counter-Strike 2, vel at mærke. Det er ikke fordi man kan skyde huller i røggranater, eller de har skåret det ned til først-til-13-runder for at vinde. Og det er bestemt ikke Valves fortjeneste. Men spillet indeholder alle de afgørende elementer af venskab og social omgang. Det indeholder sorg, glæde, latter og gråd. Fordi: THIS IS NOT A GAME. THIS IS LIFE.

10 Gamereactor Danmark
10 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold