Xylofonen i "Sunday Morning" plinker på en hyggelig afslappet måde. Kontrasten til de orange, stirrende øjne på den store skærm er slående. Et øjeblik efter indrammer Velvet Underground verdens første kig på Killzone 3 endnu bedre. En collage af de nye brutale nærkampsangreb toner frem. En Helghast-soldat får en støvle i ansigtet og derefter en velplaceret kniv i hovedet.
Et øjeblik senere har jeg fået en DualShock 3 i hænderne og føler (næsten) hvordan en raket suser forbi min venstre øreflip. I et millisekund, frygter jeg, at det vil brøle igennem skærmen, blæse mine 3D briller af og ødelægge den hollandske biograf hvor Killzone 3 har premiere. Biografen overlever. Men ikke Helghast-soldaten som forsøger at blæse mig i stumper og stykker. Jeg snupper en jetpack, flyver igennem luften for at nakke ham med et brutal nærkampsangreb. Killzone har en masse gode nyheder og 3D er blot én af dem.
Siden kejser Visari Helghan bed i græsset i slutningen af Killzone 2, har en atombombe forvandlet planeten til et endnu mere fjendtligt sted. Ingen central myndighed findes længere på planeten og i magttomrummet kæmper to større faktioner om lederskabet.
Under en samtale med Jan-Bart Van Beek, Art Director hos Guerilla, spørger jeg ind til denne magtkamp, der finder sted i Killzone 3.
- I Killzone 3 er du klemt mellem to parter, der benytter forskellige strategier for at opnå magten. Den ene leder fokuserer på ren råstyrke og adgang til store militære ressourcer på Helghan. Den anden tager industrien og nye våben til hjælp. Det betyder, at en masse ny Helghansk teknologi vil være tilgængelig i Killzone 3.
I midten af alt dette er mennesket, og tanken at vi denne gang skal komme endnu tættere på Helghast, ikke mindst hjulpet på vej af nogle 3D-briller. Da jeg tester Killzone 3 i 3D er det en smagfyldt oplevelse og noget, der rent faktisk tilføjer elementer til gameplayet fremfor at have en overdreven, gimmick-lignende effekt.
Våben stikker en anelse ud fra skærmen, men ellers har Guerilla mest arbejdet med dybde. Omgivelserne er de mest imponerende i 3D, og da jeg springer mellem isflager i de nye vinterbaner, føles det virkeligt som at besøge en anden verden. Opløsningen af 3D-verdenen var i min testrunde dog ganske lav - det kræver naturligvis enorme ressourcer, at udarbejde de to billeder der kræves for 3D - men dette lover Guerilla, at de får tøjlet før udgivelsen af Killzone 3.
Jeg får mulighed for at suse rundt i spillets jetpack, eller jump packs, som de kaldes i Killzone 3. Helghasts er selv udstyret med disse, og når jeg nakker en af dem, kan jeg stjæle og derefter iføre mig dennes Jump Pack. Jump Packs har en begrænset flyvetid, men de kan give et hurtigt boost for at lette rejsen.
Jeg befinder mig på, hvad der føles som en skøjtebane, hvor Helghast har en række fabrikker, og pludselig bliver jeg overfaldet af tre eller fire soldater. En Dogfight begynder og det er ganske underholdende at svæve i luften og sigte på fjendernes Jump Pack-beholdere. Ligesom i (Halo: Reach) kan flyveegenskaberne suspenderes, men om dette kan anvendes i multiplayer, vil Guerilla endnu ikke ud med.
Killzone 3 vil have markant større baner end forgængeren, og de vil samtidig være mere varierede. Skulle man kritisere Killzone 2 for noget, var det, at det benyttede (og ganske vist stilfulde) farvevalg ikke var det mest varierede. Jeg fik i denne omgang kun lov til at spille i en vintermiljø, spillets fjerde bane, men der blev lovet blandt andet jungler fyldt med fosforlys.
Man har tweaket grafikken endnu mere i Killzone 3. og det strålende brug af lysffekter, som vi så i forgængeren, ser nu endnu mere overbevisende og æstetisk ud. Under mit interview, spørger jeg, om vi vil føle os mindre overvældede, når Killzone 3 udkommer, da toeren trods alt var til en helt ny konsol.
- Selvfølgelig har vi ingen ny hardware, men på den anden side, er vi blevet meget bedre til at håndtere Playstation 3-hardwaren i denne omgang. Sidste gang brugte vi 60-70 procent af, hvad der var muligt at klemme ud af hardwaren, men nu sigter vi efter 90-95 procent. Killzone 3-motoren er omkring 50 procent hurtigere end det sidste spil, fortæller Van Beek.
En anden ny funktion er "Brutal Melee Kills": nogle virkeligt voldelige nærkampsangreb, der kan aktiveres, når man kommer tæt nok på Helghast. Da jeg tester dette, er jeg udstyret med uendeligt liv for at kunne nærstudere de brutale tiltag. En Helghan løber desperat mod mig og da jeg nærmer mig ham, dukker et L1-symbol frem på skærmen. Jeg trykker denne, og kameraet zoomer helt ind på min forsvarsløse modstander og en rasende velanimeret sekvens bliver aktiveret. Kniven placeres i det orange øje og vrides om. Brutalt, men på så overdrevent et niveau, at det frembringer et stort smil fremfor ubehag. Jeg spørger Jan-Bart Van Beek, Art Director hos Guerilla, om 3D-valget har bevirket, at man fokuserer mere på melee angreb.
- Ikke direkte, men det virker helt sikkert vildere i 3D, eksempelvis når man tydeligt kan se, hvordan kniven bevæger sig. Men vi har dog altid haft et ønske om at fokusere mere på nærkamp. I Killzone 2 var det til stede, men det var ret rudimentær, og for det meste begrænset til et skub med armene. I Killzone 3 er det langt mere elegant og meget sjovere at udføre, forklarer Van Beek.
Killzone 3 er en opfølger til et af sidste års bedste spil, og er automatisk sikret vores opmærksomhed. Vi havde stillet os tilfredse med "mere af det samme", men de nye tiltag ser langt mere lovende ud, end vi havde turdet håbe på. Når Guerilla samtidig fortæller, at krigen i slutningen af spillet vil blive taget ud i rummet, må vi juble. Med rumrejser og Jump Packs viser Killzone 3 en evne til at stå på egne ben - og samtidig sigte mod skyerne.