Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler
The Day Before

Vi zoomer ind på skandalerne bag The Day Before

Vi gennemgår spillets historie i rampelyset, samt studiet bag, Fntastic.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

The Day Before er en fascinerende størrelse allerede nu. Fra at overraske alle med hvad der kun kan beskrives som en sublim trailer fra et totalt ukendt studie bestående af ansatte på hele kloden, til klodsede forsinkelser, promoveringer af andre produkter i materiale for spillet til nu store centrale spørgsmål om hvorvidt spillet overhovedet eksisterer. Udover måske Abadonned og hele den skandale, så bliver det nærmest ikke mere "juicy" i vores lille spæde branche, og det er måske værd at tage et skridt tilbage og kigge på det hele med fornyet overblik.

D. 27 januar 2021. Alt ånder ro og fred efter et hektisk efterår, og ud af det blå udkommer hvad udvikler Fntastic selv kalder "a gameplay demonstration trailer" fra deres kommende spil, The Day Before, et survival-baseret MMORPG i tredjeperson, der ved første øjekast drager inspiration fra The Division i forhold til kameravinkel, skududvekslinger og Dark Zone-esque dobbelthed, men med de hæsblæsende, intense øjeblikke fra spil som The Last of Us. Vi ser en jeep rulle igennem forladte New York-inspirerede gader, en storby der nu er forladt, og hvor kun brudstykker af civilisationen består, såsom de tændte gadelamper der kaster et flot RTX-agtigt lys på de forladte gader.

Hvad der forløber er mildest talt imponerende, fra en intens skududvekskling med hvad der ligner andre spillere i en forladt dagligvarebutik til et pludseligt sammenstød med et hav af zombier på en etage i en af verdenens tilsyneladende adskillige skyskrabere. Naturligvis er der en forventning blandt forbrugere om at disse trailere lover lidt for meget (se Ubisoft), men selve konceptet forblive pirrende, og noget der gjorde at The Day Before skød til tops af Steams Wishlist-liste.

HQ
Dette er en annonce:

Selv dengang studsede mange over at The Day Before kom fra "Fntastic", og blev udgivet af "MYTONA", to entiteter de færreste havde hørt om, men kigger man på de første kommentarer i januar 2021, så lod det til at forbrugerne, på daværende tidspunkt, var tilpas overbeviste af spillet selv, selvom at nogle få skeptikere påpegede at det hele så lidt... ja, arrangeret ud, som om at dette var hvad man ville kalde en "vertical slice", og ikke rigtig repræsentativt for noget ægte.

Studiet fulgte op et par måneder efter med videoen "Countryside" fra d. 11 april, der endnu engang tog sig ret så imponerende ud. Selv efter alt det ved vi nu, eller har formaninger om, så spillet bare godt ud dengang. Denne 13 minutter lange trailer viste denne gang en sprudlende verden med offroad-mekanikker, træk og vejgreb, samt intense multiplayer-situationer i cinematisk kontekst. Det var også kort efter at spillet skulle vise sig at få sin første udgivelsesdato i forbindelse med afsløringen af en PlayStation- og Xbox-version; d. 21 juni 2022.

HQ

Pludselig i oktober, samme dag som spillet fik afsløret sine konsolversioner, afslørede Fntastic at de sideløbende også havde arbejdet på et andet spil, Propnight, de blev lanceret kort efter. Spillet blev afsløret ved et såkaldt "Mega Event" dedikeret til The Day Before, og selvom at vi da fik førnævnte trailer og udgivelsesdato, følte mange at studiet allerede der var begyndt at bruge rampelyset til at promovere alt andet end det mange var kommet for at se. Selvom at Propnight fik middelmådig, eller måske snarere tilforladelig, kritik, så løb det hurtigt tør for damp, og fremstod ret direkte som et "cash-grab".

Dette er en annonce:

Det var cirka her at alle de røde flag begyndte at stige til tops på flagstænger i hele verden. Først og fremmest dukkede der en række rapporter op om Fntastics udviklerkultur, og deres ret centrale fokus på "Volunteers". Det skulle nemlig vise sig at mange af dem sidder og udvikler The Day Before i hele verden er frivilige, og pludselig var det svært at afgøre hvem der var, og ikke var, betalte ansatte, og hvor stort holdet bag The Day Before egentlig var. Det fik studiets ledelse, brøderne Eduard og Aisen Gotovtsev til at udgive en mildest talt bizar video, som du kan se herunder, der afviste anklagerne om at spillet primært udvikles af ubetalte frivillige - "whatever you do in life, you do it unwillingly or willingly", sagde de.

Det er desuden værd at tage et skridt tilbage her, og kigge på studiets generelle kapacitet, og hvad de tidligere har bedrevet. Udover Propnight, så har studiet udgivet relativt små, og relativt ringe modtagede titler, såsom The Wild Eight eller Radiant One. Pointen er at disse titler uden tvivl er blevet udviklet med et helt anderledes budget, og med helt andre kreative kræfter, end der ville skulle til for at lancere et gigantisk, realistisk zombie MMORPG som The Day Before. Der er dog her altid plads til overraskelser, eksempelvis er Mundfish kommet i mål med det mildest talt imponerende Atomic Heart, så vi dvæler ikke alt for meget ved studiets track record, udover at slå fast, at det ville kræve lidt af en ekspandering af studiets ekspertise, størrelse og budgetambitioner at lave The Day Before.

Det er også heromkring at antallet af videoer fra skeptikere begynder at eksplodere, og mange med relativt central viden om spiludvikling, så småt begyndte at kigge nærmere på de seneste trailere, og derigennem slå fast at der efter al sandsynlighed ikke var en spiller ved roret. Det blev ikke insinueret at spillet var direkte falsk, eller ikke eksisterede, men at der uden tvivl var tale om en "staged demo", og at det ikke kunne ses som nogen direkte demonstration af hvad det endelige spil kunne. Pointen var sådan bare, at disse eksperter vurderede at vi endnu ikke "rigtigt" havde set The Day Before.

Udviklingen fortsatte helt frem til cirka halvanden måned før det var meningen at spillet skulle udkomme, d. 7 maj, hvor Fntastic pludselig skubbede spillet fra d. 21 juni og helt frem til d. 1 marts 2023. Dengang slog udviklerne fast, at dette skyldes overgangen fra Unreal Engine 4 til Unreal Engine 5, noget som de sagde ville sikre skyhøj visuel kvalitet, der ikke rigtig stemte overens med det faktum, at spillet nu hver gang så værre ud end i forhold til ren og skær grafisk detaljegrad. Dog sikrede de et RTX-samarbejde med Nvidia, der om ikke andet fik nogle til at slå koldt vand i blodet. Nvidia ville ikke samarbejde med snydere, vel?

Derfra gik tiden nærmest i stå. Jo, spillet dukkede op hist og her, men mest af alt virkede det lidt som om at Fntastic var gået i graven, forståeligt nok taget i betragtning af de nu havde yderligere små 10 måneder til at færdiggøre spillet. Men så når vi så til januar 2023.

Pludselig dukker de frem fra gemmerne, og lover en større gameplay-fremvisning ved Nvidias CES-præsentation, en video der endte med at vare godt 30 sekunder, og som viste hvad der ligner endnu en visuel nedgradering i forhold til det originale materiale. Fnastic var dog hurtige til at skabe hype omkring en videodagbog, der også ville byde på nyt om The Day Before. Det skulle dog vise sig at være en af de mest bizarre videoer vi her på Gamereactor-kontoret nogensinde havde set. Ikke bare var Fnastic-stifterne Eduard og Aisen Gotovtsev nu gået i gang med at promovere et nyt produkt, som ikke var The Day Before, men snarere en workplace-applikation ved navn Continent, hele videodagbogen blev stort set dedikeret til Continent. Det er anden gang Fntastic gør det her, og den kritik de to brødre fik var hurtig og direkte.

Hvis du havde glemt den, så kan du se den her:

HQ

Hvad der dog samtidig stod klart, var at Fntastic ikke var synderligt bekvemte med virkelig at vise os The Day Before, så meget så at der er i videoen er hvad der ligner gameplay på en bærbar, men som i virkeligheden er streamet andetsteds fra. Kort efter fik så den besked alle havde ventet på; med bare halvanden måned til lanceringen d. 1 marts var spillet endnu en gang blevet udskudt, denne gang helt til d. 10 november.

Den grund der blev fremlagt var at studiet pludselig befandt sig i en varemærkedisputs, idet en anden tilsyneladende har snuppet The Day Before-varemærket. Det er der nogen evidens for, men som blandt andet Force Gaming siger, så vidste de alt om den mulige konflikt mange, mange måneder før d. 19 januar, hvor Fntastic påstod at de blev gjort opmærksomme. At de så også har udskudt den planlagte live gameplay-demonstration gjorde kun det hele værre.

Efterfølgende er det sluppet ud af en af spillets primære moderatorer på Discord, Wholf, aldrig har set gameplay fra spillet, reelt set har han aldrig set livstegn fra det, og det gælder for samtlige moderatorer. De tvivler på om hvorvidt det overhovedet er ægte.

Så er The Day Before bare et stort svindelnummer? Det synes usandsynligt idet Fntastic aldrig har åbnet for forudbestillinger, så udover potentielle investorkroner, så lader det ikke til at de været i lommerne på forbrugerne, og har i sinde at løbe med pengene. Men noget tyder på at The Day Before ikke eksisterer i det omfang mange måske troede, og vi afventer så sandelig noget konkret gameplay inden længe.

Hvad tror du?

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold