Dansk
Gamereactor
artikler

Vores E3-forudsigelser

Den er den tid på året igen. Den tid hvor vi skyder i øst og vest i håb om bare at ramme en lille smule rigtigt. Det er tid til at give en forudsigelse til E3-konferencerne.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Julen kommer to gange for spilentusiaster. Der er den klassiske i december, vi fejrer med familien, men så er der også den om sommeren. Den vi fejrer med vores fælles spilentusiaster, den hvor vi får af vide om, hvad vi skal ønske os til december. Og tradition tro skal der være forudsigelser. Hvad tror vi kommer til at ske? Hvad håber vi? Ofte to helt forskellige ting. For neden kan du læse Søren, Magnus, Andreas og Anders give deres bud på, hvad vi kommer til at se senere på sommeren. Så må vi finde ud af til juni, om vi har haft fingeren ordenligt på pulsen, eller om vi skyder helt forbi.

Vores E3-forudsigelser

EA

Søren - Titanfall 3

Dette er en annonce:

Vi kender Anthem, vi ved der kommer et nyt Battlefield, et nyt FIFA er også fuldstændigt uundgåeligt, så hvad forudsiger man for giganten over alle ondsidet giganter? Er det for tidligt at gætte på Titanfall 3? Electronic Arts udvidede deres monopol yderligere med købet af Respawn Entertainment her i foråret, og i den anledning var der vist et eller andet om at de ville få studiet til at arbejde på endnu en titel i serien. Det er på trods af at studiet selv havde annonceret at de ville rykke over til nye projekter, men når Blake Jorgensen kommer og svinger med hammeren, så må man hellere makke ret.

Anders Mai - Nyt indiespil/Unravel 2

EA har brug for medvind. En sætning jeg kunne skrive hvert år, da der altid er minimum lidt modvind, uanset hvilket retning EA vender. Men i år... efter Battlefront II skandalen... der virker sætningen bare en smule mere passende. De har brug for medvind. Og hvordan vinder man lidt goodwill af spillere? Man går til indiescenen. De havde succes med at sparke den nervøse men charmerede Unravel-udvikler på scenen for to år siden, der formåede at vise en menneskelig side til deres grå jakkesæt og sleske smil. De havde derefter succes med at vise "no bullshit"-attitude fra Josef Fares, da han viste A Way Out frem. Og det er en menneskelig side af EA, de kommer til at vise frem igen i år. Det bliver et mindre spil, der stadig ikke er annonceret. Det kunne være en fortsættelse til Unravel, men mine penge er mest på, at det bliver noget helt nyt. Småt? Ja, men nyt. Præcis det de store udgivere bør beskæftige sig mere med.

Magnus - Knights of the Old Republic vender tilbage

Dette er en annonce:

EA går for alvor ind til årets E3 med nogle skeletter i skabet. Ikke bare viste Need for Speed Payback sig at være lidt af en fuser, hele Star Wars Battlefront II-skandalen har efterladt virksomheden med ar - godt nok er det ikke at spore i deres finansresultater, men har de mistet goodwill hos forbrugerne? Det tror jeg nok lige. Så hvordan vinder de dem ind igen? Jo, det er da meget let - Knights of the Old Republic vender tilbage. Om det er via et remaster, et remake eller et nyt kapitel der kommer fra ét af de mange interne studier der arbejder døgnet rundt på at udnytte EA's og Lucasfilms aftale vides ikke, men det er en sikker måde at genvinde noget tillid.

Om spillet så er fyldt til renden med Loot Boxes... tja.

...

Det bliver det, gør det ikke? Satans.

Vores E3-forudsigelser

Microsoft

Søren - Halo 6-annoncering

E3 skal være stort, og derfor må forudsigelserne også gerne være store. Selvom det ikke har min personlige interesse, til trods for at jeg brugte uanede mange timer på det første spil i serien, spiller jeg højt og siger at Microsoft annoncerer Halo 6. Vi ved at Microsoft har planer om at serien skal vare 30 år, og der gik tre år mellem Halo 4 og Halo 5. Derudover har der været spredte rygter om at udviklingen allerede er i gang. Nu er der gået endnu tre år. Microsoft synes ikke at have så stærke kort på hånden som mange af de andre giganter ved E3, men at annoncere Halo 6 ville uden tvivl sparke benene væk under resten af feltet. Enten det, eller også kommer Xbox One XTRA, nu med endnu mere 4K.

Anders Mai - Ingen nye store annonceringer

Microsoft er håbløst bagud på eksklusive titler. Håbløst. Sidste år skrev jeg, at de var nødt til at annoncere noget helt specielt, hvis de skulle følge med konkurrencen. Det formåede de ikke. Skal det så være deres fokus i år? Ikke nødvendigvis. Selv om det gør ondt i mit gamer-hjerte, så mener jeg, at det fornuftige træk for Microsoft er at vente. Hav en konference, kom med udgivelsesdatoer og gameplay-trailers for Forza og Crackdown 3 (for guds skyld, få det spil ud). Men alle de store projekter? Gem dem! Gem dem til næste år, når I også er klar til at tale Xbox Two. Denne generation er tabt, men I kan ramme den næste generation løbende. Så tag slaget i år, og slå igen i 2019. Jeg ved ikke, om det er hvad jeg håber, men det er i hvert fald, hvad jeg tror. Derfor: vi kommer ikke til at se noget nyt til Microsofts store eksklusive titler som Gears eller Halo. Men så er der ekstra tid til at tale om opdateringer til Sea of Thieves. Juhu.

Magnus - Tidlig teaser fra et nyt Fable

Om det så er Playground Games der står for det, eller et helt andet endnu ukendt studie ved jeg ikke, og det kan meget vel være at spillet er årevis fra en udgivelse, men jeg er fast overbevist om at Microsoft viser et nyt Fable frem på én eller anden måde - og grunden er simpel - de bliver nødt til at reetablere Microsoft som spiludvikler, lige såvel som en konsolproducent. Med Xbox One X har de maskinen, og nu kommer turen til softwaren, og hvad kan skabe en positiv energi omkring platformen, som en stor, sprudlende, dynamisk åben verden?

Andreas - Gears of War og Halo vender tilbage

Ligesom Sony, har Microsoft i en årrække kørt en stilistisk sikker konference - dog med få underlige valg som eksempelvis sportsvogne på scenen. Phil Spencer og kompagni lover i 2018 en række spektakulære overraskelser og nye titler. Den eneste store blockbuster-titel Microsoft har på vej er den under-hypede Crackdown 3, hvorfor de virkelig skal bringe de store guns for, at atter en gang kunne konkurrere med Sonys mastodont. På samme tid skal vi nok også regne med mere fra Gears of War, Halo og en bunke indie-titler brandet med undertitlen "Launch Exclusive". God of War revitaliserede en serie på vej i glemmebogen og jeg håber inderligt, at Halo kan få samme renæssance. Jeg tror og håber Philly-boy for alvor kan levere de helt store skyts.

Vores E3-forudsigelser

Bethesda

Søren - The Elder Scrolls 6-annoncering

Med Bethesda får vi en ekstra lang pressekonference, og derfor håber jeg virkelig på kvalitet over kvantitet. Godt nok har mangt og meget fra Bethesdas hovedkvarter været ude med riven mod rygterne, og benægtet hårdnakket af det sjette kapitel i Elder Scrolls-serien er under opsejling, men ikke desto mindre satser jeg mine penge på det. Når de gejler en stemning op, må de også levere. Det ville også stjæle gode overskrifter for dem. Derudover plejer der også at gå fire til frem år mellem hvert kapitel - i hvert fald af de nyere - og Elder Scrolls Online kom i 2014.

Anders Mai - Doom 2 annonceres + udgivelse i november

Doom 2. Der er ikke så meget mere at sige. Id Software står ikke bag udviklingen på Rage 2, hvilket betyder, at de har haft rigeligt med tid til at udvikle en fortsættelse til deres populære shooter. Og i klassisk Bethesda ånd - i hvert fald klassisk de seneste 2-3 år - så vil annoncering og udgivelse lægge tæt på hinanden. Jeg tænker en dato i november, der kan få det et stykke væk fra Red Dead Redemption 2, og alligevel blive del af julesalget. Sidste år gav de deres "shooter"-tid på scenen til Wolfenstein II. I år er det storebroderens tid til at lukke konferencen af.

Magnus - Starfield

Jeg snyder faktisk lidt her, for sidste år hørte jeg fra en kilde jeg selv finder troværdig (det skal man passe på med at sige i den her branche), at Bethesda Game Studios længe har arbejdet på et stort science fiction-baseret rollespil, som bær navnet Starfield. Andre medier rapporterede det også, og jeg hørte at spillet skulle spille en prominent rolle på Bethesdas scene. Spillet var dog ingen stedet at finde, og konferencen føltes unaturligt kort som resultat. Hvor blev Starfield af? Var det blevet aflyst? Redesignet fuldstændig? Jeg har så mange spørgsmål, men spillet burde debutere ved årets konference.

Vores E3-forudsigelser

Square Enix

Søren - ActRaiser 3

Hvad angår Square Enix og overskrifter, er det et knapt så svedigt bekendtskab. Samtlige stortitler er kendt på forhånd, og vi ved at restaureringen af Final Fantasy VII er i fuldstændig vildrede. Derfor sætter jeg min lid til at de graver lidt i gemmerne, og overrasker med ActRaiser 3, en serie der faldt af landkortet i 90'erne, men der er interesse fra indercirklen i Square Enix at få rejst igen. Med Dragon Quest Builders 2 på trapperne, ville sådan en udgivelse ligge lunt i svinget.

Anders Mai - Kingdom Hearts III Frozen-verden + udgivelsesdato

Kingdom Hearts III er endelig, endelig, endelig tæt på udgivelse. Square Enix holder fast i en 2018 udgivelsesdato, nu mangler vi bare en mere specifik dag. Og hvilken bedre måde at give spillet en dato, end ved samtidig også at afsløre en ny verden? En verden Sora, Anders og Fedtmule aldrig har besøgt før, men som jeg er overbevist om, nok skal dukke op. Ja, jeg forestiller mig en gameplay-trailer, hvor de tre kumpaner løber rundt i kulden, efter Elsa har frosset det til is - måske får de hjælp af Anna, måske af Svend - uanset hvad, så kommer det til at se forbløffende ud. Og til slut i traileren, når musikken er faldet til stilhed, toner en dato frem på skærmen - en dato jeg ikke tør spå om her - og vi vil endelig vide, hvornår vi kommer til at spille Kingdom Hearts III.

Magnus - The Avengers Project vises frem for første gang

Det er et virkelig sjovt tidspunkt for Square Enix at bestemme sig for at de vil holde en pressekonference ved E3. Hvad har de? Alt tyder på at Final Fantasy VII: Remake er flere år væk, Kingdom Hearts III har vi set for nylig og Deus Ex kommer ikke tilbage lige foreløbig? Holder de en hel konference bare for at vise gameplay fra Shadow of the Tomb Raider? I don't think so. Nej, de holder deres konference fordi de ønsker formelt at løfte sløret for The Avengers Project, det første projekt der kommer i forbindelse med den historiske aftale de har med Marvel. Med Avengers: Infinity War i kikkerten, så er tiden inde.

Andreas - Gameplay fra Final Fantasy VII: Remake

Det er efterhånden nogle år siden, at Square Enix leverede deres eget E3-show - et show som ikke ligefrem var blandt de mest spændende - og 2018 er året, hvor firmaet endelig vender tilbage. Denne gang er det dog ikke i form af en traditionel pressekonference, men i stedet inspireret af Nintendo Direct-formatet. I et år fyldt med tumulte nyheder og massefyringer på det ambitiøse Final Fantasy VII-remake og udgivelsen af Kingdom Hearts III i sigte, virker 2018 som det perfekte år til at bevise deres værd. En trailer fra begge spil er derfor højst sandsynlig, og tør man håbe på en gameplay-præsentation af Final Fantasy VII? Det tør jeg.

Vores E3-forudsigelser

Ubisoft

Søren - Prince of Persia

Jeg er lidt på bar bund hvad angår Ubisoft, men det skal ikke stoppe mig fra at se tilbage med rosenrødt skær, og håbe på at vi hører et eller andet om Prince of Persia-seriens fremtid. I 2012 sagde Ubisoft selv at de arbejdede på få samtlige af deres serier til næste generationskonsoller, inklusive Prince of Persia. Siden da, er der ikke sket så meget (udover at de ældre spil debuterede på Uplay). Tiden må være inde, specielt nu hvor rygterne svirrer om PlayStation 5. Det østeuropæiske og arabiske miljø savner sgu også udforskning i spilmediet.

Anders Mai - Rayman Origins/Legends 2

Vi skrev for nyligt en artikel om, hvad vores mest ønskede fortsættelser ville være. Serier som er glemt af udgiverne, mens som ikke af glemt af os fans. Jeg stod på vippen mellem to Ubisoft-spil; Prince of Persia og Rayman. Prince of Persia fik min opmærksomhed i forrige artikel, da det snart er lang tid siden, vi har mødt prinsen, så det virker kun fair, at Rayman får min tid nu. Michel Ansel, designer på Origins og Legends er en travl mand for tiden. Wild er stadig under udvikling ude i vildnisset, og Beyond Good and Evil 2 er gået i fuld produktion - og at dømme ud fra en udgivet "gameplay"-trailer, så er der stadig lang vej endnu. Jeg regner derfor ikke med, at den halve time Ansel har tilbage hver dag bliver tilbragt på at lave Rayman Origins/Legends 2. Men derfor kunne et andet internt studie være i gang med det. UbiArt Framework bliver brugt for lidt, da Ubisoft er mere interesserede i at lave store åbne spil, men det er 2D platform-oplevelser som Rayman, udgiveren har brug for. Det gælder om at have varietet i sine udgiveler. Splinter Cell virker som et sikkert bet, og jeg håber inderligt på, at det ikke bliver open-world, men selv med Sam Fisher i horisonten, har den franske udgiver brug for deres arm- og benløse maskot. Rayman giver bare lidt farverig kant, som vi har brug for, efter vi har snigmyrdet i Assassin's Creed og skudt i Far Cry.

Magnus - Beyond Good & Evil 2 er ingen steder at finde

Michel Ancel er ikke ligefrem kendt for at arbejde hurtigt, altså, vi venter stadig på Wild efter en længere årrække, og heller ej Beyond Good & Evil 2 er de kommet synderligt langt med lader det til. Selvom man kunne forvente at gameplay ville spille en central rolle ved årets konference, så tror jeg at Ancel og Montpellier-holdet har brug for tid, rigtig meget tid. Og den ro giver Ubisoft dem.

Vores E3-forudsigelser

Sony

Søren - Flere detaljer om Shadow Die Twice

God of War, årets stortitel, er allerede landet, så hvad har Sony at tilbyde? Rygterne høres om PlayStation 5, men om Sony er klar til at smide sådan en bombe ved E3 tror jeg ikke. Om de gemmer den til deres egen konference, ved jeg dog heller ikke. For nylig ankom et muligt læk der fremviste hele Sonys plan for deres E3 show (komplet med underlige stavefejl, og fejlmeldinger om blandt Final Fantasy VII), så validiteten af dette læk kan vist bedst beskrives som tvivlsom. Ikke desto mindre regner jeg dog kraftigt med at noget af mystikken af Shadows Die Twice bliver løftet.

Anders Mai - Dreams 2018-udgivelsesdato

Er I klar til at drømme? Eller måske skulle jeg spørge; er I klar til at vise andre mennesker jeres drømme? Det virker til at være tanken bag Dreams, og selv om jeg er fan af Little Big Planet (1 og 2) og Tearaway, så var jeg ikke helt solgt på deres nye spil. Det var ikke meget, de viste frem, og hvad de viste, virkede kun som halve sandheder, så der var ikke meget spændingen kunne holde fast i. Lige indtil jeg læste previews af spillet. Hvis der er én ting, jeg kan tage med fra diverse preview, så er det, at Media Molecule har fat i noget specielt. Og når man har det, så gælder det om at vise det frem på den store scene. Jeg har tidligere hørt sætningen; "Dreams er ikke et E3-spil", men sandheden er, at Dreams ikke passer ind nogle steder, og derfor er det så interessant. Jeg tror på Sony viser mulighederne med spillet, forskellige eksempler på, hvad man skal skabe, og slutter af med en udgivelsesdato... i 2018. Dreams er svært at vise frem. Men jeg tror og regner med, at Sony vil gøre forsøget.

Magnus - Death Stranding er ret almindeligt

Igennem de i alt tre trailere vi har set fra Hideo Kojimas Death Stranding, samt de små stykker information vi har fået hist og her, så er det blevet skabt en aura af mystik omkring spillet, ikke bare fordi vi endnu ikke har set det blive spillet, men også fordi noget tyder på at det vil gøre mange ting ganske anderledes. Angiveligvis handler det om at skabe relationer, og i stedet for at skabe afstand til andre karakterer via kampsystemer som er kutymen i branchen, så vil spillets mekanikker binde dig tættere sammen med dem. Jeg synes Kojima er genial, men jeg ved at han har hang til pompøse beskrivelser, og mit gæt er, at Death Stranding meget vel kan være uhyre imponerende, men det er mere "almindeligt" end vi går og tror.

Andreas - Gameplay fra Death Stranding

De sidste par år har Sony brillieret med anderledes og kreative konferencer mere lig et bombastisk show end en klassisk konference med salgstal, fremtidsprojektioner og trailere. I 2018 skrotter Sony formlen og har i stedet valgt at fokusere på deres største kommende titler: The Last of Us: Part II, Spider-Man, Ghosts of Tsushima og Kojimas mystiske Death Stranding. Efter tre trailere, som var mere forvirrende end den forrige, er det på tide at vise Death Stranding i aktion, og vi skal regne med en god portion gameplay.

Vores E3-forudsigelser

Nintendo

Søren - Pokémon

Pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon, pokémon. Pokémon!

Anders Mai - Bayonetta 3 viser livstegn

De første to Bayonetta-spil udkom tidligere på året til Nintendo Switch. En udsøgt fornøjelse, da det især tillod et større publikum at prøve kræfter med det fremragende Bayonetta 2. Og hvorfor ikke holde gang i ilden, nu hvor bålet allerede er tændt? Hidtil har vi kun set et logo - jeg tænker tiden er inde til en kort introsekvens. Måske et billede af Bayonettas ladte høje hæle, en kæk bemærkning til kameraet, og så ved man, at hun for alvor er på vej. Det er for tidligt til en udgivelsesdato, men det er aldrig for tidligt at vise tegn på liv.

Magnus - Retro viser spil frem som imponerer... ingen

Retro Studios er i vanskeligheder, hvis man altså skal tro de nylige rygter, og selvom jeg ikke kategorisk tager rapporten som den uomtvistelige sandhed, så er der tegn på at udvikleren har været i problemer. Godt nok har de finpudset Donkey Kong Country: Tropical Freeze, men de har ikke givet nogen livstegn fra sig, eller været en fast del af Nintendos salgstale for konsollen. Rygtet siger at de viser et Star Fox-inspireret racing-spil frem, og selvom fans af platformen naturligvis elsker F-Zero og allerede har nydt Mario Kart 8 Deluxe, så tror jeg ikke det er det fans ønsker at Retro skal bedrive. Nintendo kan meget vel imponere ved E3, men jeg tror ikke at Retro Studios' spil, hvad det så end er, er grunden til det.

Så det var vores forudsigelser. Nogle mere plausible end andre. Men selv om E3 nok skal skuffe os på nogle punkter, og overraske positivt på andre, så kan vi ikke lade være med at drømme stort i disse dage op til. Ofte er det næsten sjovere end konferencerne selv. Så hvad med dig? Hvad håber/tror du på?



Indlæser mere indhold