Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler

Xbox Game Studios Check-in

Inden Developer Direct i morgen kigger vi lige på hvad de forskellige studier arbejder på.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Nu er det ikke ligefrem fordi at vi, med rette, kan give hele Xbox Game Studios-projektet en kugle for panden med den vurdering at Microsofts ambitiøse indkøbsprojekt og interne udvidelse simpelthen er fejlet. Men samtidig synes vi her på redaktionen, og jer derude, at løbe lidt tør for tålmodighed. Tiden er kommet for Microsoft ikke bare at vise os Forza Motorsport, Redfall og Starfield, men at åbne mere op omkring de respektive projekter.

Måske skal vi dog starte med at slå fast, at Microsoft kom rigtig godt fra start her. Lynhurtigt var de hurtige til at slå fast, hvilke konkrete projekter der blev arbejdet på blandt deres mange studier, og ret hurtigt havde vi en nogenlunde idé om hvad der var i støbeskeen. The Outer Worlds 2, Avowed, Everwild, Forza Motorsport, Starfied, Redfall, Psychonauts 2 - eksisterende projekter smeltede sammen med et hav af CG teasere der udelukkende havde til formål at konkretisere den samtale fans i flere år skulle have om Xbox.

Der findes dem der mener at dette var et forkert move, at studierne skulle have holdt munden lukket indtil projekterne var kommet ordentligt på skinner, og det er ikke noget ringe argument. I Microsofts tilfælde dog er det let at se en fidus i at taget noget ambitiøst, vagt og ukendt, og gøre det lidt mere nærværende. Da de påbegyndte deres vilde købsfest vidste ingen om det var Live Service-spil, mobilspil eller hvad søren det centrale "mission statement" bag dette nye, stærkere førstepartsinitiativ egentlig var. Det fandt vi hurtigt ud af.

Men afsløringer skal følges af en lind strøm af konkretiserende, indsnævrende udmeldinger, så vi som forbrugere løbende bliver yderligere orienteret om hvad det er egentlig er vi går og glæder os til, og her er det svært at argumentere imod at Microsoft i den grad er snublet over egne ben. Størstedelen af de afslørede Xbox Game Studios-projektet fremstår præcis lige så vage som første gang deres respektive CG-teasere løb over skærme verden over.

Dette er en annonce:

Vi tænkte lige at checke ind på hvem der arbejder på hvad, så vi kan have en mere informeret diskussion om hvad der kommer til at ske det næste stykke tid.

Double Fine


Arbejder på: Ukendt

Psychonauts 2 udkom d. 21 august 2021, og derfra vides det faktisk ikke hvad studiet arbejder på. De har i princippet kapaciteten til at udvikle to projekter på én gang, men siden de tilskriver sig ønsket om forbedrede arbejdsforhold i spilbranchen, så forventer vi at de arbejder på ét centralt, ambitiøst projekt.

InXile


Arbejder på: Cobalt

Ligesom Double Fine er det ikke særlig lang tid siden at InXile udgav Wasteland 3, og derfra vides det ikke med absolut sikkerhed hvad de arbejder på. Tidligere har et utal af rygter dog peget på et projekt ved navn "Cobalt", der er et Victorian-inspireret Steampunk-rollespil i deres klassiske stil. Naturligvis afventer vi en konkret afsløring.

Ninja Theory


Arbejder på: Senua's Saga: Hellblade II, Project Mara

Ninja Theory er kendt for at tage deres tid, for at sige det mildt, men selv med det in mente, så løftede de sløret for Senua's Saga: Hellblade II sammen med Xbox Series X inden konsolle overhovedet blev lanceret. Det er meget lang tid siden, og vi har faktisk kun set en enkelt gameplay teaser. Alligevel er dette spil et af dem vi kunne se før snarere end senere, men pointen er at det er svært at sige med Ninja Theory.

Dette er en annonce:

Ligeledes arbejder de på Project Mara, men vi ved ikke rigtig noget om det, udover at det er blevet insinueret at dette vil skulle til grænserne for grafisk fremstilling.

HQ

Obsidian


Arbejder på: Avowed, The Outer Worlds 2, vedligeholdelse af Grounded

Obsidian har ret travlt, men samtidig er de ikke ligefrem kendt som et studie der nøler. Derfor er der mange der håber at Avowed kommer til at spille en særlig rolle for Xbox til efteråret, men det er endnu svært at sige om hvorvidt det reelt set er på tegnebrættet.

Ligeledes har de løftet sløret for The Outer Worlds 2, og selvom at vi ved med sikkerhed at Obsidian består af flere hold, så er det uvist om hvorvidt produktionen reelt set kan gå i gang før Avowed er ude af døren. Kombiner det med vedligeholdelse af Grounded, som har set masser af succes på platformen, og så har du et travlt studie de næste par år.

HQ

Rare


Arbejder på: Everwild, vedligeholdelse af Sea of Thieves

Hvis vi skal tolke lidt på en udmelding fra folkene på Everwild-holdet hos Rare, så vil spillet enten blive lanceret i år, ellers er det i år hvor udviklingen for alvor sparker i gear. Om ikke andet kalder de det et "centralt" år, og vi krydser fingre for at de konkretiserer det her flyvske projekt lidt mere, eftersom det er endnu et spil vi stort set intet reelt ved om.

Så er der Sea of Thieves, der bliver ved med at modtage nyt indhold, og vokse som resultat i forhold til antallet af spillere.

HQ

Undead Labs


Arbejder på: State of Decay 3

Her er endnu et projekt som modtog en enkelt CG teaser, men som vi intet, som i intet har hørt om siden. Og det er faktisk ret lang tid siden at studiet løftede sløret for det her åbenlyse næste projekt. Naturligvis er det en 3'er, så vi ved godt lidt hvad vi får, men ved at rykke til Unreal Engine 5, så tyder noget på at studiet vil gå mere ambitiøst til værks den her gang.

Hvornår det udkommer? Ja, her er der ingen indikationer, så vi skal nok i hvert fald vente til 2024, hvis ikke længere.

HQ

Machine Games


Arbejder på: Indiana Jones, Wolfenstein III

Vi ved med sikkerhed at Machine Games arbejder på Indiana Jones, det spil har de selv officielt løftet sløret for, og vi ved også nogenlunde hvem holdet reelt set består af, så det er alt sammen gode nyheder.

Ydermere ved vi, takket være udtalelser fra studiets ledelse samt diverse jobopslag, at de også arbejder på Wolfenstein, men om hvorvidt projekterne udvikles sideløbende, eller om der er tale om en traditionel efterfølger til Wolfenstein II: New Colossus vides ikke. De er dog kendt for at levere, så mon ikke vi snart ser mere til Indiana Jones?

HQ

The Coalition


Arbejder på: Gears 6, ny IP

The Coalition har ikke specifikt afsløret at de arbejder på Gears 6, og derfor lader det til at de går lidt anderledes til værks her, og afslører spillet langt tættere på en reel lancering. Hvordan ved vi at spillet er tæt på en lancering også? Ja, det ved vi ikke, men Gears 5 blev lanceret i september 2019, og multiplayer-delen har kun fået minimal vedligeholdelse og opdateringer siden.

De brygger på noget, og åbenlyst arbejder de på Gears 6, eller hvad det vil hedde. Samtidig har adskillige rygter, jobopslag og andre beviser peget på at de også arbejder på en ny IP.

Og til sidst er det åbne spørgsmål en slags Master Chief Collection-behandling af netop Gears-serien, og selvom at Nick Baker er overbevist om at denne samling findes, så ved vi ikke hvem der arbejder på den.

The Initiative


Arbejder på: Perfect Dark

Ja, og så er der Perfect Dark. Bare for nylig kunne insider Miller Ross pege på at spillet er løbet ind i et "bump or two", og det er ikke første gang vi har hørt at der er problemer. Angiveligt var der til at starte med problemer med at forme en solid arbejdsgang, og selvom de forsøgte sig med en innovativ flad virksomhedsstruktur, så gik det altså ikke.

De får i dag hjælp af Crystal Dynamics, men spørger du Ross, så kommer vi til at se det nye Tomb Raider før vi ser Perfect Dark. Vi antager derfor at det fortsat er adskillige år ude, og det er svært at regne det for noget, selvom at det er en del af etableret IP.

HQ

Bethesda Softworks


Arbejder på: Starfield, The Elder Scrolls VI

Bethesda valgte at stoppe al spekulationen for en del år siden, og gav os en ret præcis udmelding om hvad de arbejdede på. Det er i sig selv ret lang tid siden, men vi ved at de arbejder på at få Starfield gjort færdigt, og derefter gælder det The Elder Scrolls VI.

Dermed er de bundet op de næste mange år, eftersom en lancering af sidstnævnte først forventes i 2025, 2026 eller sågar senere. Hele ideen er at de er en kendt størrelse det næste lange stykke tid.

HQ

Mojang


Arbejder på: Minecraft Legends, vedligeholdelse af Minecraft og Minecraft Dungeons

Mojang er lidt en sjov størrelse, eftersom hele deres eksistensgrundlag er vedligeholdelsen og ekspanderingen af en enkelt IP, uden reel udsigt til at lave noget andet, i stil med eksempelvis 343 Industries. Mojang tager sig af Minecraft, og de lancerer løbende nye indholdsopdateringer til spillet, såsom Wild Update og Caves and Cliffs. De vedligeholder desuden Minecraft Dungeons, og de arbejder naturligvis også på Minecraft Legends, der står til at blive lanceret inden alt for længe.

HQ

Arkane


Arbejder på: Redfall, muligvis mere Deathloop?

Arkane er delvist et mysterie. Jo, de står til at lancere Redfall i maj måned efter mange års udvikling, men vi ved med sikkerhed at studiet i hvert fald kan varetage to store spilproduktioner af gangen. Det efterlader os med Lyon-holdet, som har lavet Deathloop. Kunne de arbejde på mere af den skuffe? Det har stemmeskuespilleren bag Cole-karakteren kraftigt insinueret, men det vides ikke om det er DLC, eller et helt nyt spil.

Mange håber desuden på mere Dishonored, eller Prey, men det vides ikke rigtig om hvorvidt der er konkrete planer for det endnu.

HQ

World's Edge


Arbejder på: Vedligeholdelse af Age of Empires IV

Age of Empires IV blev udgivet tilbage i 2021, og siden da har World's Edge, i partnerskab med blandt andet Relic Entertainment arbejdet på eksempelvis Age of Empires II: Definitive Edition til Xbox, samt vedligeholdelse af alle disse titler, der naturligvis også bruger multiplayer som centralt eksistensgrundlag.

Der har været rygter om at de udforsker andre IP'er, og blandt andet kunne arbejde på både en MOBA eller et MMORPG, men én ting er sikkert; de forbliver fokuseret på strategi, og på PC-platformen.

Turn 10


Arbejder på: Forza Motorsport

Vi føler os ret sikre på at sige, at Turn 10 ikke rigtig arbejder på noget andet end det umiddelbart næste Forza Motorsport-spil, og nu er vi så heldige at det står til at udkomme inden alt for længe.

Det er meningen at det ottende spil, der på kuriøs vis bare hedder "Forza Motorsport" ankommer her i foråret, og vi har modtaget ret konkret gameplay for ikke så lang tid siden.

HQ

Compulsion Games


Arbejder på: Project Midnight

Et af de mere mystiske studier blandt Xbox Game Studios er uden tvivl Compulsion. Det er efterhånden så lang tid siden de udgav We Happy Few, og vi ved at de har arbejdet på deres helt nye IP lige siden, et spil som Phil Spencer selv har slået fast at han glæder sig ustyrligt meget til.

Men hvad er det overhovedet, Phil? Hvad arbejder Compulsion på? Hvilken genre er det overhovedet? Se, det ved vi faktisk overhovedet ikke.

id Software


Arbejder på: Mere Doom? Eller måske Quake?

Endnu et mysterie! Nu er det ikke så lang tid siden at id Software lukkede og slukkede for Doom Eternal med den anden store udvidelse, men siden da har rygterne peget i lidt forskellige retninger.

Mere specifikt siger de at de naturligvis tænker på Doom-serien, som har klaret sig rigtig, rigtig godt siden den blev bragt tilbage i 2016, men at det måske ligeledes er tid til mere Quake?

Playground Games


Arbejder på: Fable, mere Forza Horizon

Vi ved med sikkerhed at Playground arbejder på mere Forza Horizon. Det seneste kapitel er blandt Xbox Game Studios' største lanceringer nogensinde, og det virker som om at seriens popularitet bare vokser og vokser for hvert kapitel.

Det er måske snarere Fable der er fokus på dog, eftersom vi har hørt lidt blandede rygter om spillets tilstand. Ligeledes er det et af de spil der blev teaset med en kort CG trailer, men hvor vi intet konkret fra Playground selv har hørt siden da.

Vi håber snart det slutter, og vi håber ligeledes at de gearer op mod en lancering indenfor... ja, måske det næste lille års tid? To år? Hvad tror du?

HQ

Tango Gameworks


Arbejder på: ?

Udover at en tilbagevenden til The Evil Within ville give mening, så er Tango faktisk lidt af en fri fugl. De har allerede slået fast at deres næste projekt ikke bliver et gyserspil overhovedet, og det er lidt der de har deres rødder, så alt kan i princippet ske.

Nu er det dog ikke lang tid siden at de udgav Ghostwire Tokyo, så vi går ud fra at vi skal vente noget tid før vi hører mere.

343 Industries


Arbejder på: Ja, vel mere Halo Infinite

Flere rygter peger på, at eftersom 343 led hårdt under den store Microsoft fyringsrunde, så kommer der alligevel ikke nogen singleplayer-udvidelse til Halo Infinite alligevel. Det betyder dog ikke at studiet kommer til at sidde stille.

De vedligeholder aktivt multiplayer-delen af Infinite, og Halo: The Master Chief Collection. Men naturligvis betyder det så også, at vi skal glæde os til det næste kapitel i Halo-serien. Men medmindre studiekulturen for alvor ændrer sig over det næste stykke tid, så skal vi nok ikke forvente alt for meget.

<em>Der er meget mere endnu. Via Xbox Publishing arbejdes der på et Hideo Kojima-spil, Contraband fra Avalanche, Ara: History Untold fra Oxide, Project Belfry fra studiet bag The Banner Saga og meget mere. Problemet er måske bare at mange af de projekter der nævnes her kun eksisterer igennem de der vage CG teasere, og selvom at morgendagens Developer Direct vil give os mere konkret information om Forza Motorsport, Redfall og Minecraft Legends, så er det virkelig toppen af et frustrerende isbjerg.



Indlæser mere indhold