Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler
Prey

Gamereactors Game of the Year 2018 - Bedste Udvidelse

Gamereactors Game of the Year-kåring for 2018 er hermed sparket i gang!

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort imellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om, hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her.

Spil er ikke længere bare spil - de er platforme, som udviklerne kan arbejde videre, og løbende introducere nyt indhold til. Til tider kan det lede til ekstrem monetarisering, og er ikke altid til gavn for forbrugeren. Dog findes der lyspunkter, hvor gode ideer opstår, introduceres og beriger den samlede oplevelse. Det er de bedste af disse fra spilåret 2018 vi kårer i dag.

Vinder:
Prey: Mooncrash
Prey er et solidt spil, i en genre som forsøger sig, men altid har lidt problemer, med at skabe et varieret gameplay. Ja, man kan vælge om man vil skyde løs eller gå mere diskret frem, men ofte siger det lidt sig selv, hvilken fremgangsmåde, der er nemmest, og man ender med at skulle tvinge sig selv til at forsøge andre muligheder, selvom de måske ikke giver mening.
Med udvidelsen Mooncrash tog Arkane Studios konsekvensen af dette problem. Udvidelsen foregår på månen, eller rettere sagt en simulation, som finder sted på månen, hvilket vil sige, at tingene er en smule anderledes, hver gang du spiller det, da simulationen aldrig er helt den samme. Du er altså altid nødt til at finde på nye metoder til at klare spillet, hver gang du starter det. Når man lægger oven i hatten at banerne simuleres som om man var forskellige personer, skaber det en variation så god, at Mooncrash er blevet den bedste udvidelse i 2018.

Prey

Opløber:
Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure
Til manges overraskelse viste Mario + Rabbids Kingdom Battle at være et af de bedste strategispil, da det udkom sidste år. Sammensmeltningen af de to universer viste sig at gå godt sammen, og gameplayet havde den blanding af umiddelbarhed og dybde, som må siges at være "Nintendo's seal of quality". Tilføjelsen af Donkey Kong Adventure har gjort det hele meget bedre. Alle genkendelige elementer fra DK's univers er perfekt oversat til spillet, men samtidig åbner den berømte abe også op for meget mere sjov. Faktisk så meget sjov, at det føles som et selvstændigt spil, som var meget tæt på at vinde prisen for årets bedste udvidelse.

Opløber:
No Man's Sky - Next
Selvom vi her på redaktion gav No Man's Sky en positiv anmeldelse, så blev spillet modtaget med en vis skepsis - og for nogle transcenderede det skepsis og blev til decideret harme. Hello Games formåede at skabe enorm hype inden udgivelsen, men der var en duft af varm luft i det kæmpe univers de havde skabt, da spillet endelig landede. Med NEXT-udvidelsen har de dog formået at få spillet til at ligne det, som vi var kommet til at håbe på. Multiplayer, mulighederne for at ændre sin karakter og at styre en flåde af rumskibe, er blot få af de ting, som blev tilføjet. No Man's Sky føles nu for alvor som en fantastisk universsimulator, og derfor var NEXT ikke mange lysår fra at vinde prisen som bedste udvidelse.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Opløber:
Destiny 2: Forsaken
Begge spil i Destiny-serien fik en blandet modtagelse. På den ene side var de storslåede sci-fi-shooters, men på den anden side kunne de ikke nå helt op i de højder, som de fleste håbede på. Fælles for dem begge er dog også, at mange af problemerne blev løst med en gevaldig udvidelse. Destiny fik The Taken King, og i år fik Destiny 2 så Forsaken.
Med et hav af nye våben som tilbyder et mere varieret gameplay klasserne imellem, og missioner der ende uforudsete steder, er Forsaken en sand fryd at spille. Der er nok store bosser til at udfordre selv den mest sammentømrede gruppe, nye store områder at udforske og bedre muligheder for at holde styr på sine bedrifter. Men frem for alt kommer udvidelsen med en mere fokuseret og personlig historie end selve grundspillet. Det er en af de bedste fortællinger Destiny-serien har budt på.
Ja, Forsaken tilbyder måske en masse indhold, hvor man kunne sige, det burde have været der fra starten, men den tilføjer, ændrer og udvider spillet så meget, at den bestemt har gjort sig fortjent til at være med i opløbet til årets bedste DLC, og man kunne gå så langt at påstå den er en essentiel del af Destiny-universet, og et must for alle der spiller Destiny 2 eller overvejer det.