Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort imellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her.
Så er vi endelig nået til slutningen af året. Et år der for mange ikke har været lige så imponerende som de forrige. Dog er det efterhånden en velkendt frase. Til trods for vores uendelige sammenligningstrang, ender hvert spilår alligevel altid at stå ud i hukommelsen, af den ene eller den anden grund. 2017 bibragte den storslået spiloplevelse med brede armbevægelser forankret i Persona 5 og Nier: Automata; 2018 var året med den personlige, dybfølte historiefortælling, symbolisere af Red Dead Redemption 2 og God of War. Hvad vil spilåret 2019 så blive husket for? På GameReactor husker vi 2019 for forsøg med og dyrkelse af gameplay - spillets reneste form - som listen forhåbentlig viser. Velkommen til Årets Spil 2019.
Sekiro - Shadows Die Twice
Mon ikke det er på tide vi spørger os selv om, om FromSoftware er en urørlig spiludvikler? Nu hvor dette årti går på hæld, kan det roligt erklæres at tiden fra Demon's Souls udkom til nu i særdeleshed har stået i deres tegn. Derfor skal 2019 selvfølgelig rundes af med Tenchu-hyldesten Sekiro, hybriden mellem den ekstremt succesfulde Souls-formular og ninja-sniger-kriger-simulatoren. Med en stærk kombination af hårdkogt spil-intensitet, hvor du simpelthen ikke overlever uden at øve dine pareringer eller din bevægelse, og en dystopisk udgave af middelalderens krigshægeret Japan, sad Sekiro både for os på GameReactor men så sandelig også for den brede spilpresse lige i skabet.
Et utrolig vellykket dyk ned i Japans mystiske - og til tider utrolig skræmmende - folklore, omklamret af det så kompakte gameplay-design som har gjort FromSoftware anerkendt, fandt vej ind i manges hjerter. Måske ikke altid på den mest gunstige måde, men ikke desto mindre blev oplevelsen siddende. Ligeså leverede FromSoftware også en fuldstændig spiloplevelse, noget man - desværre - bliver nødt til at fremhæve i disse dage hvor udvidelsespakker, ekstra-indhold og tilkøb er industriens standard. Sekiro hopper ind og snupper prisen fordi det er et rendyrket spil. Det er et spil med fokus på at være et spil. Der er ingen udenomssnak, og det er sig som spiller der får lov at styre spillets gang.
Det er forfriskende og kærkomment, og selvom det efterhånden er lidt overflødigt at give FromSoftware ekstra kage for den tilgang - som de har gjort til deres egen i løbet af dette årti - så skal kadence gives hvor den hører til. For ligeså som Sekiro sætter punktum for 2019 som et en årets bedste spiloplevelser, skriver spillet også det afsluttende kapitel i et årti fuldstændig domineret på action-spil fronten af FromSoftware og deres innovationer. Ikke alle hyldester har været lige gode, bevares, og det har primært været FromSoftware der har formået at forfriske deres egen nytænkning gang på gang; mest af alt med Sekiro: Shadows Die Twive. Tak for det, FromSoftware. Vi ses til flere fantastiske spiloplevelser i det næste årti.
The Outer Worlds
Det store, alt-omfavnende tre-dimensionelle rollespil havde sine kronede dage i starten ar årtiet, med udgivelser som Fallout: New Vegas og The Elder Scrolls V: Skyrim, et spil der fortsat lurer på listerne til trods for at udkom i 2011. Kunstnerne bag førstnævnte beviser dog med The Outer Worlds, at de ikke har haft behov på at hvile på fortidens laurbær, og afslutter årtiet i den genre der beviste deres værd i, i 2010. The Outer Worlds er en magtpræstation i alt hvad der gør Obsidian Entertainment til Obsidian Entertainment. Gribende historiefortælling, en hel befolkning af dybe og forskellige figurer, og klassisk, nørklende rollespilselementer i bedste stil.
The Outer Worlds er på mange måder det perfekte afskedsbrev fra Obsidian Entertainment som egenhændig rollespilsstudie, og formår på alle måder at bringe mindelser om sågar New Vegas som Pillars of Eternity. For ikke blot lurer de spændende karakterer om hvert en rum-korridor eller galaktisk baggyde, ligeså gør en spændende fortælling komplimenteret en af robust verdensbygning. Forhåbentlig ser vi Microsoft bruge disse kreative kræfter til fulde.
Star Wars Jedi - Fallen Order
Så skete det endelig! Electronic Arts, efter mange års forsøg, har udgivet et fantastisk Star Wars-spil. Ledt af de skarpe hjerner og fingrer ved Respawn Entertainment - som nok fortjener mere hæder for denne spilpræstation end EA - formår Fallen Order at ramme en fin balance på en meget tynd line, bestående af tid, sted og indhold. Fallen Order kommer i hælene på tydelige inspirationskilder som God of War og Sekiro, rammer plet i en yderst spændende del af Star Wars fortællingen, og indeholder, som The Outer Worlds, et spændende og engageret karaktergalleri.
At dyrke parkour i en fjerne galakse, mens du kaster rundt med Stormtropper og jonglere dit rengbue-farvede lyssværd har dog også en hel del at sige til hvorfor Fallen Order rammer listen over GameReactor's bedste spil i år. Umiddelbart må det stå som et af hovedårsagerne til, at Fallen Order tager en opløber-pris i årets uddeling; forbindelsen mellem integreret Star Wars canon, og åbenlyst nødvendig helt-hen-i-vejret action-gameplay er præcis hvad Star Wars manglede for at spille sød intergalaktisk musik. Må kraften være med jer!
Control
Den mystiske og anderledes fortælling om Jesse, FBC og Oldest House fra Remedy Entertainment syntes at have svævet under manges radar. Inklusive redaktionens hverdagssamtaler i kaffestuen, og dog alligevel dukker Control op her som en opløber til Årets Spil, dog ikke helt ud af det blå. Vores anmeldelse kvitterede med et flot 9-tal, ikke mindst grundet den netop anderledes, mystiske fortælling i spillet. Control trækker på nogle tydelige inspirationskilder, ikke mindst internet-arkivet SCP Foundation, og det er nok derfor spiloplevelsen ikke mindst føles ny og medrivende. Control lader sig inspirere af nutidens fænomener, af de spændende myter og fortællinger os fra internet-generationen i dag har ladet os skræmme og henrykke af.
Til trods for indlemmelsen af såkaldte live-elementer, i kontrast til de rendyrkede oplevelser i toppen af listen, formået Control alligevel at ramme plet hos GameReactor i sidste ende. Som der blev skrevet tilbage i sen-sommeren; "Her er mystikken fra Alan Wake, uhyggen fra Max Payne og den hæsblæsende action fra Quantum Break, men hvor der samtidig er blevet arbejdet på at forbedre disse delelementer, så de danner en ny og mere robust helhed." Remedy Entertainment fortjener også den hæder, efter deres lange seje kamp med selve spillet og separationen fra Microsoft. Det er sgu godt gået.